Posts filed under: ‘Buat Sendiri Bahan Mentah‘




TEMPE

(Sumber dari kak Noormasri)

Bahan-bahan:

200 g kacang soya
40 g tempe

Cara-cara utk buat ragi:

Tempe dihiris nipis-nipis kemudian jemur sehingga kering. Sbg alternatif kak Noor guna oven pd suhu 20′C-30′C (ala2 suhu cam panas matahari gitu)
Bila kering blend halus.
Simpan didalam botol dan ditempat yg gelap jika belum digunakan lagi.

Proses fermentasi tempe:

Kacang soya dibasuh kemudian direndam selama 12 jam

Lepas tu ramas-ramas supaya tanggal kulitnya dan kacang terbelah dua.

Bilas kemudian rebus selama 1 jam

Toskan kacang soya kemudian keringkan samada jemur atau lap dgn kitchen towel atau keringkan dlm oven pd suhu 20-30′C

Biarkan sejuk kemudian gaulkan dgn ragi sehingga sekata

Masukkan dlm plastik, ’seal’kan dgn lipat plastik tersbt dan layur dgn api lilin (nak senang guna plastik sandwich yg ada seal tu)

Ratakan kacang soya supaya tebalnya dlm 3 cm

Buat lubang2 dgn menyucukkan jarum/lidi dikedua2 belah plastik tu dlm 2 cm jarak setiap lubang

Simpan soya tadi dlm bekas tertutup di tempat yg suam 30′C (kak Noor bubuh tepi boiler)

Simpan selama 2-3 hari, baru boleh dimakan.

Penting:

Pastikan soya betul2 kering sebelum bubuh ragi krn proses fermentasi microorganisma Rhizopus (dr ragi) hanya berlaku dlm keadaan kering.

Membuat lubang pd plastik supaya microorganisma dpt oksigen utk jlnkan proses fermentasi

Suhu yg optimum utk proses fermentasi adalah 25-30 ‘C- kalau terlebih panas dikhuatiri mati microoragnisma trsbt.

Advertisements

Add a comment June 12, 2009

TELUR MASIN/ASIN

CARA MEMBUAT TELUR ASIN(Noormasri)

caranya:
basuh telur itik tu bersih2 tapi mak akak buat dia jemur sket telur tu lepas basuh tak tahu utk apa akak buat kat sini tak ada pun jemur2..alhamdulillah jadi gak..

masakkan air dan buh garam hingga masin rebing sehingga mendidih kemudian sejukkan…maaf akak tak pernah sukat garam ( % garam)..next time akak sukat..Insya’Allah

masukkan telur kedlm balang kaca/plastik..masukkan air garam tadi..biarkan selama sebulan..(akak suka selepas 3 minggu aje rasa masin sket2 je)

**kalau guna telur ayam peram selama 1 bulan 20hari**

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Serbuk sekam padi di bakar.
Campurkan garam dgn tanah liat.
Balut telor tersebut dgn tanah tadi.
Then, di golek plak dgn sekam padi yg telah di bakar.

********

dr blog http://pakupakis.blogsome.comTelur berwarna saja putih(biasa telur itik) dibersihkan dan dan dijemur seharian juga?untuk 10 biji telur anggaran kasar garam digunakan 500-700 gm.
– pastu boleh dijeruk dengan air masak yg suam dimasukkan garam dan dikacau sehingga kelihatan agak likat.
-Biarkan tenggelam kesemua telur dan boleh dapat result dlm minggu kedua kalau terlalu masin(garam lebih)?.kalau sedang2 masin airnya?minggu ke-3 Insya-Allah ok rasanya.

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

SUMBER PERKONGSIAN BERSAMA EN.ISMAIL..thnk 4 sharing tips.

ismail | ismacomy@yahoo.com | IP: 60.51.7.111

Cara membuat telor masin komersial oleh peserta kursus menternak puyuh,ayam dan itek di Pusat Latihan Penternakan Ayam,Jabatan Perkhidmatan Haiwan, Melaka.

Bahan utama hanya 4 perkara:

1. 20 biji telur itik
2. Garam 50% tanah liat 50%,ini bermakna garam 500 gram dan tanah 500 gram.
3. Sekam padi yang dibakar.

Perhatian; Tanah hendaklah dari tempat yang bersih dan tidak berbau busuk.Kalau 100 biji telur agak2 la berapa kilo tanah dan garam yang mencukupi,
kalau 100 biji telur anggaran dalam 5 kilo tanah + 5 kilo garam kot? Nanti buat ada la pengalaman.

Persediaan:

1. Telur dibasuh bersih dengan span hijau dan dikeringkan.
2. Adun, uli atau kisar hingga sebati antara garam dengan tanah sehingga seperti tepung goreng pisang,agar mudah melekat pada telur apabila dicelupkan telur

ke dalamnya. Kalau boleh dibiarkan adunan itu beberapa jam agar sebati.
3. Untuk membunuh kuman atau bakteria yang mungkin ada,elok di kukus adunan itu,kalau tak nak bunuh kuman atau bakteria pun tak apa,kerana barangkali kuman

dan bakteris tidak boleh masuk dalam telur yang hendak dijeruk.(Kalau nak tahu kuman boleh masuk ke tak,rujuk ke doktor itik).
4. Sediakan sekam padi yang sudah dibakar dan sejuk.

Cara2 membuat:

Setelah semua bahan ada di depan mata,celup telur kedalam adunan tanah liat dan garam dan golekkan ke atas sekam hingga terlindung adunan tanah,ramas2 dan

tekan2 sekam ke telur dan susun atau letakkan telur dalam tempat simpanan.Kalau khusus untuk dijual,teruskan masukan ke dalam plastik dan susun dalam almari

atau bekas penyimpanan.Jangan lupa bubuh tarikh dan selepas 10 hari boleh uji dan rasa sendiri akan hasilnya.Selepas 20 hari boleh rasa sekali lagi dan kalau

rasa sudah boleh dijual maka juallah, apa tunggu lagi.Kalau tak nak jual pun beri percuma kat sanak saudara atau jiran,tentu seronok dapat memberikan hasil

kerja kita sendiri,lagi pulak bila kena puji kata telur masih yang kita buat sedap,terangkat bontot kena puji,ha ha.Selamat mencuba.

****

Cara membuat telor masin komersial oleh peserta kursus menternak puyuh,ayam dan itek di Pusat Latihan Penternakan Ayam,Jabatan Perkhidmatan Haiwan, Melaka.

Bahan utama hanya 4 perkara:

1. 20 biji telur itik
2. Garam 50% tanah liat 50%,ini bermakna garam 500 gram dan tanah 500 gram.
3. Sekam padi yang dibakar.

Perhatian; Tanah hendaklah dari tempat yang bersih dan tidak berbau busuk.Kalau 100 biji telur agak2 la berapa kilo tanah dan garam yang mencukupi,
kalau 100 biji telur anggaran dalam 5 kilo tanah + 5 kilo garam kot? Nanti buat ada la pengalaman.

Persediaan:

1. Telur dibasuh bersih dengan span hijau dan dikeringkan.
2. Adun, uli atau kisar hingga sebati antara garam dengan tanah sehingga seperti tepung goreng pisang,agar mudah melekat pada telur apabila dicelupkan telur

ke dalamnya. Kalau boleh dibiarkan adunan itu beberapa jam agar sebati.
3. Untuk membunuh kuman atau bakteria yang mungkin ada,elok di kukus adunan itu,kalau tak nak bunuh kuman atau bakteria pun tak apa,kerana barangkali kuman

dan bakteris tidak boleh masuk dalam telur yang hendak dijeruk.(Kalau nak tahu kuman boleh masuk ke tak,rujuk ke doktor itik).
4. Sediakan sekam padi yang sudah dibakar dan sejuk.

Cara2 membuat:

Setelah semua bahan ada di depan mata,celup telur kedalam adunan tanah liat dan garam dan golekkan ke atas sekam hingga terlindung adunan tanah,ramas2 dan

tekan2 sekam ke telur dan susun atau letakkan telur dalam tempat simpanan.Kalau khusus untuk dijual,teruskan masukan ke dalam plastik dan susun dalam almari

atau bekas penyimpanan.Jangan lupa bubuh tarikh dan selepas 10 hari boleh uji dan rasa sendiri akan hasilnya.Selepas 20 hari boleh rasa sekali lagi dan kalau

rasa sudah boleh dijual maka juallah, apa tunggu lagi.Kalau tak nak jual pun beri percuma kat sanak saudara atau jiran,tentu seronok dapat memberikan hasil

kerja kita sendiri,lagi pulak bila kena puji kata telur masih yang kita buat sedap,terangkat bontot kena puji,ha ha.Selamat mencuba.

Add a comment June 12, 2009

PEKASAM

IKAN PEKASAM (hanieliza)

Bahan-bahannya:
ikan talapia/sepat/puyu/haruan/keli [yg sedang2 tu]
1 cawan beras [gorengkan tanpa minyak dan mesinkan kasar]
2 s/b garam halus
1 cawan asam jawa

Caranya:
1. Bersihkan ikan dan toskan sehingga betul kering.
2. Gaulkan beras, garam, beras dan asam jawa dengan 1/2 cawan air.
3. Di dalam bekas [sebaiknya pasu], susun ikan selang seli antara garam campur asam.
4. Masukkan juga ramuan tu dalam perut ikan.
5. Tutupkan dengan kemas bekas ikan dan letakkan didapurs elama 2 atau 3 hari..
6. Bila dah nampak menjadi [berair] baru simpan dalam petisejuk.

Cara masak
1. JANGAN BASUH ikan pekasam.Panaskan minyak dan gorengkan terus ikan pekasamdengan api perlahan sehinggan masak dan garing.
2. Bila dah masak angkat dan masukkan dalam pinggan.
3. Lebihan minyak boleh goreng bawang dan cili hiris [ciliapi atau cili merah]
4. Tuangkan bawang dan cili goreng atas ikan. Perahkan jus limau [jika suka]
5. Sedia untuk hidangkan.

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Cara MembuatPekasam:

http://ikanpuyu.fotopages.com/?&page=4

Bahan-bahannya:
2 pot susu beras
20 ekor ikan (puyu/sepat/lampam)
1 cawan garam
Cara membuatnya:
Basuh ikan sehingga bersih dan gaulkan bersama garam. kemudian peramkannya selama dua malam.

Serbuk Pekasam

Goreng beras tanpa minyak sehingga kekuningan dan biarkan selama 15 minit. Kemudian mesin atau kisarnya sehingga hancur.
Selepas itu, beras yang telah hancur diayak dan ambil hasilnya. Keluarkan ikan yang telah dua malam diperam dan gaulkan bersama serbuk tersebut.
Peram semula selama dua malam dan setelah itu boleh dimakan.

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

PEKASAM IKAN
7 ekor ikan sepat atau ikan lampam
1-2 sudu makan jus limau nipis
100 gm garam kasar
20 keping asam gelugur
50 gm asam jawa
120 gm beras
1 sudu teh serbuk kunyit

Cara membuatnya:
1. Perap ikan bersama jus limau dan 1 sudu besar garam selama 2 jam.
2. Bersihkan dengan air dan tuskan hingga betul-betul kering.
3. Satukan ikan dengan baki garam dan serbuk kunyit.
4. Selitkan 2 atau 3 keping asam gelugur ke dalam perut setiap seekor ikan.
5. Campurkan asam jawa dengan sedikit air untuk mendapatkan air asam jawa pekat. Lumurkan pada ikan seluruhnya.
6. Susun ikan di dalam bekas bertutup. Tutup kemas-kemas. Biar selama 2 malam.
7. Goreng beras tanpa minyak hingga keemasan kemudian tumbuk atau kisar halus.

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

KONGSI TIPS DARI EN.ISMAIL…Thnk Q 4 sharing.

ismail | ismacomy@yahoo.com | IP: 60.51.7.111

Ada satu petua yang nak dikongsi bersama:

Pada kebiasaanya, apabila ikan samada ikan air tawar atau air masin yang sudah buruk,lembik dan busuk akan dibuang.Tapi tahukah anda ikan2 itu akan jadi santapan yang menyelerakan kalau kena cara memprosesnya.Caranya mudah saja: ambil ikan itu dibuang perutnya saja,kemudian basuh bersih2 dan buat perkasam.
Ikutlah cara-cara buat pekasam dan dalamasa 3 hari sudah boleh digoreng dengan dicampur bawang dan selepas digoreng diperah asam limau ke atasnya,pehhhh,mertua lalu pun tak perasan,cubala?.

Resepi dari duchessofkent

ikan dibasuh bersih, then lumur dengan garam (kuantiti yg banyak) & peram selama 3 mlm
Lepas 3 mlm tu, basuh ikan tu balik sebersih-bersihnya …. untuk buang garam tu (tapi ikan already masin).
Then perap ikan dengan beras goreng (tanpa minyak) yg telah dimesin halus.

resepi ie tkder plak asam..sbb klu mak buat letak asam jg cam resepi kak liza tuu…

Add a comment June 12, 2009

PERENCAH MI BANDUNG

Bahan-bahannya

1 kilogram cili kering,

1/2 kilo udang kering,

5/6 ulas bawang putih

Tumiskan bawang putih, pas tu,
masukkan cili kering yg telah blend. Pastikan minyak dah terbit dalam kuali, pastu masukkan udang kering
yang dah dikisar..biar sampai masak… bolehlah masukkan garam skit, gula skit (terpulang
pada citarasa masing-masing, tapi jangan terlalu manis pulak). Bila dah sejuk, masukkan
ke dalam bekas kecil tu… tapi mesti simpan dlm freezer ya…..Selamat mencuba!!!!

Add a comment June 12, 2009

Laksa

Laksa tepung beras

Bahan-bahan ( 2 org )

* 2 cwn tepung beras
* 2 cwn tepung gandum
* Sdkt tepung ubi
* Sdkt air panas
* Sdkt air sejuk

Cara-cara

1. Tuangkan sdkt air panas ke dlm tpg gandum,tpg beras & tepung ubi.Gaul
sebati
2. Kemudian campurkan air sejuk
3. Tekan adunan dlm periuk di atas api yg berisi air mendidih.Acuan yg saya
gunakan ialah acuan maruku.
4. Bila dh terapung..maknanya dh msk le tu.Toskan..rendam dlm air
sejuk.Toskan.Siap

Nota (cara saya) http://masakansyikin2.blogspot.com/search/label/Laksa :

– Saya ayak semua tepung ni terlebih dahulu

– Saya memasukkan air panas dan gaul sebati (dengan tangan pun boleh) pastikan ia meratai tepung. Kemudian masukkan air sejuk.

 

-Semasa menambah air sejuk, pastikan ia sedikit demi sedikit dan uli hingga boleh jadi doh yang lembut, pastikan doh tu tak melekat kat tapak tanganlah.

 

-masukkan doh ni ke dalam acuan muruku dan pusing pemutar acuan tu hingga keluar juraian doh tu ke dalam air yg sedang mendidih. Biarkan sehingga juraian2 mee ni timbul, angkat dan toskan. Masukkan pula ke dalam besen air sejuk seketika. angkat dan toskan.

-cuba buat guna separuh sukatan asal dulu, boleh gak makan untuk dua orang.

-cumanya sekarang ni, lepas siap tos tu, ia masih gak ada melekat2 sikit..agaknya time merebus tu nak kena masukkan sikit minyak utk elakkan ia melekat2 mcm merebus homemade mee kuning tu. yang ni saya tak try lagi. tak pe next time

LAKSA (Sumber Alaf21)

200g tepung beras
50g tang meen fun (sejenis tepung berkanji/non-gluten flour)
1 camt garam
200 ml air mendidih
1 camb minyak jagung
tepung beras untuk menabur
air, untuk merebus
2 camb minyak jagung, utk merebus

Campur tepung beras, tang meen fun dan garam di dalam mangkuk besar. Masukkan air mendidih dan minyak. Kacau dengan senduk kayu kemudian uli dengan tangan hingga menjadi adunan yg lembut. Bentuk menjadi silinder panjang 21 cm dan potong menjadi 7 bahagian selebar 3 cm. Tutup dengan tuala bersih. Canai satu bahagian menjadi 8×10 cm dan tebalnya 1/2 cm. Taburkan tepung beras. Gunakan mesin pembuat mee untuk membentuk mee (laksa ‘homemade’ tidak bulat tetapi leper sedikit). Jerang air hingga betul-betul mendidih

LAKSA (NINOZ)

Tepung beras
Sedikit tepung ubi
Air panas mendidih
Air secukupnya
Garam secukup rasa

amik sebahagian tepung beras [jgn byk sgt] dicampur dgn tepung ubi..pastu tuangkan air panas yg mendidih…gaul rata dgn sudu/senduk kayu – rupanya mcm doh yg sgt lembik n very sticky…doh ini akan jadik sorta ‘gum’ utk adunan laksa or else bila kita celur laksa..dia akan berderai kalau guna tepung beras semata-mata
lepas tu..baru campurkan semua tepung beras dgn doh ‘gum’ tadi n uli secukupnya
then baru la masuk dlm acuan laksa..[ade mesin khas utk laksa..dibuat dari tembaga…sama mcm mesin cendul/marukku]
then mouldkan laksa tu direct dlm air yg sedang mendidih..agak2 dah timbul tu terus angkat n toskan

kalau nak buat laksa chap lak…kita tak mouldkan laksa tu direct dlm air mendidih
instead, laksa tu di susun setompok setompok atas daun pisang..then dikukus [laksa chap lagi sedap tapi tak tahan lama]
kalau tak dapat gambaran yg tepat…maaf lah yer..tatau nak terang dgn tepat..carik gambo pun tak jumpa

kalau laksa kuala kangsar lak..dorang gunakan tepung tgandum instead of tepung beras…tapi caranya lebih kurang je dgn laksa beras

Add a comment June 11, 2009

Laksam

Bahan-bahan untuk laksam
2 cawan tepung beras
2 sudu besar tepung gandum
5 1/2 cawan air sejuk
1/2 cawan air panas mendidih

loyang bulat atau tudung periuk – lenser dengan sedikit minyak masak
(kalau nak cepat, gunakan 4-6 biji) periuk kukus – masak air hingga mendidih

Cara membuatnya
Campurkan tepung beras dan tepung gandum. Masukkan air sejuk. Kacau
rata-rata. Tuangkan air panas. Kacau rata-rata dan sedia untuk dikukus.

Cara mengukusnya.
Masukkan loyang atau tudung periuk ke dalam periuk kukus. Pastikan air
betul-betul mendidih untuk mengukus. Tuangkan satu atau satu setengah
senduk adunan tepung ke atas tudung periuk.. Jangan sampai melimpah tudung
periuk. Kukus sehingga masak. Untuk memastikan laksam dah masak, bila
tutup kukus dibuka, adunannya akan kelihatan mengelembung. Itu menandakan
dah
masak. Jadi, bolehlah diangkat..Biarkan sejuk sedikit, lepas tu bolehlah
digulung. Ulang proses hingga adunan tepung habis.

Add a comment June 11, 2009

Pasta/Spagheti & Tips Memasak Pasta

Homemade pasta

Bahan2nya:-
1 1/2 cawan all purpose flour
2 biji telur
sedikit garam & air

Cara2 membuatnya:-

1. Tepung dibuat lubang kat tengah. Lepas tu masukkan telur, garam & sedikit air. Adun hingga tidak melekat2 kat tangan. Sekiranya adunan tak cukup air, tambah sedikit air.

2. Biarkan adunan selama 5 minit sebelum dibuat pasta guna mesin mcm mesin mee.

PS. Mcm buat wonton wrappers pulak. Actually saya pernah buat wonton guna resipi yg sama ie. bubuh inti kat wrappers sebelum digoreng/kukus or buat sup mcm recipe masakan Cina.

TIP : Cara Merebus Spaghetti

Petua utk masak spaghetti supaya lembut dan lemak

Mula-mula Jerang air dalam periuk.
Kandungan air kita agak-agak dengan kuantiti spageti
Kemudian masukkan secubit garam dan sesudu minyak masak
Apabila menggelak air , masukkan spageti
Kacaulah dengan senduk
Kalau nak tahu bila spageti kita dan masak, keratlah spageti tersebut dengan senduk
Dan kalau ianya senang dikerat, maka dah masaklah spageti itu.
Toskan spageti dengan tangguk
Kemudian lalukan di bawah air merata.
Toskan sedikit air kemudian gaulkan spageti dengan minyak masak 1 sudu.
Gaulkan rata.Dan toslah.
Apabila sudah cukup kering kita akan dapat nikmati rasa spageti yanglembut, lemak dan sedap di makan.

Petua utk masak spaghetti supaya air dia tak membuak-2

kalau kita masak spaghetti nie kenalah letak air banyak sikit supaya semua spaghetti masuk ke dalam air,
tetapi kekadang kalau kita masak dan terlupa jaga dia ……
tengok-2 air dah membuak

so nak elakkan air daripada membuak nie, senang jer …….
.sebelum panaskan air masukkan kat dalam itu ashtray(BEKAS ABUK OKOK) (cari yang baru lah …..)
dan letakkan dia secara terbalik ………kemudian baru panaskan air ………

tapi tak semua ashtray nie boleh guna,
cari yang berat (supaya selalu tengelam, yang paling baik cari yang dibuat dari kaca)
dan kat tepi-2 dia itu ada lobang (lekuk sikit jer kekadang ……) utk selitkan rokok …..
kalau tak der lobang/lekuk dia ………..
hmm tak leh guna …….
sebab lobang itu nanti berguna utk kawal bebola-2 udara yang keluar semasa masak tu ..

sila cuba dan insyaAllah air tak membuak lagi

Cooking pasta.

1. Pastikan air telah mendidih , tambah garam > lebih kurang 1 sudu besar dan memasukkan pasta bila air tersebut mendidih semula.
2. Gaul sekali sekala untuk memastikan pasta tidak melekat.
3. Lebih kuang seminit sebelum masa pasta masak, keluarkan satu pasta dan check, gigit is the best, jika still ada keras ditengah atau
ada line putih, maknanya pasta belum masak lagi.

Masa untuk pasta masak.

Pasta yg segar (fettuccine, tagliatelle, lasagna) cooks quickly, 3-5 minutes.
Pasta kering dan nipis memerlukan 6 – 9 minit utk masak(.spaghettini, shells, rotini)
Pasta yg tebal (penne, ziti, spaghetti, tortiglioni, etc.) memerlukan masa 12-15 minit.

Add a comment June 5, 2009

Mee Kuning

MEE KUNING [NoorMasri]-Menghasilkan 700 g mee kuning

Bahan-bahan: 350g tepung high protein

2 biji putih telur

1 sudu kecil air kapur

100 ml air

sedikit pewarna kuning atau serbuk kunyit

1 sudu kecil garam

6 sudu besar minyak masak sedikit tepung utk taburan

Cara membuat:

Ayak tepung ke dalam mangkuk besar, buat lubang ditengahnya Di dalam bekas lain campurkan telur, air kapur, air, pewarna kuning dan garam kemudian kacau sebati Curahkan campuran air tadi ketengah2 tepung. Uli sehingga sebati dan menjadi doh yg kental Bahagi doh kpd 4 bahagian Ambil 1 bahagian, leperkan kemudian lalukan ke dlm mesin (guna yg paling tebal, bermula no 1 kalau mesin K.Noor) Kemudian ulang menggeleknya sehingga hasilnya licin dgn menggunakan ketebalan yg makin berkurangan Pilih ketebalan yg dikehendaki (K.Noor guna no 4), gelek utk kali terakhir disini Sapukan sedikit tepung atasnya (supaya bila mee keluar ianya tak melekat antara satu sama lain) kemudian lalukan kpd mesin juraian mee Ulang begini sehingga abis ke empat2 bahagian doh tadi Bila dah selesai kesemuanya, didihkan air masukkan 3 sudu besar minyak dlm air tersebut Celur mee dlm air mendidih (guna api perlahan) selama 2 minit (jgn celur sekali gus, celur sket2 mee tu) Kemudian toskan mee tersbt, gaul dgn 3 sudu besar minyak masak Sedia utk digunakan atau boleh disimpan dlm peti sejuk selama 3-4 hari. Nota: Doh mee ni mmg keras jika dibandingkan dgn doh karipap

MEE KUNING MamaFaMi
[sumber Datin Salmah]/mamafami photopage
Bahan-bahan :
4 cawan tepung
1 cawan air
1 biji telur
1 sudu besar air kapur @ air abu
secukup pewarna kuning (optional).

Cara :

* Masukkan tepung, telur, air kapur dan pewarna kuning dalam mixer.
* Onkan mixer dan tuang air sikit demi sikit sehingga doh yang agak kental terhasil (not too soft). Uli for about 10 minutes.
* Biarkan doh rehat untuk 1 – 2 jam.
* Masukkan air secukupnya dalam periuk, bersama sedikit garam dan minyak. Didihkan.
* Sementara menunggu air mendidih, buatkan bebola kecil dari doh tadi dan roll flat. Coat dengan tepung dan lalukan pada mesin yang licin sebanyak 3 kali.
* Coat kepingan tadi dengan tepung (supaya tidak melekat pada mesin nanti) dan lalukan kat mesin potong mi. Proses ni harus dilakukan dengan laju sikit supaya doh tak melekat pada mesin.
* Setelah semuanya selesai, masukkan mi kuning dalam air mendidih dan kacau selama 5 minit.
*Tuangkan mi tadi ke dalam tapisan dan lalukan pada air paip.
*Toskan mi tersebut dan bila dah sejuk, gaulkan minyak rata-rata atas mee tadi. Sedia untuk digunakan….

NOTA : Jangan masukkan garam dalam adunan kerana dikhuatiri akan membuat mesin pasta berkarat.

KUEYTEOW – NOORMASRI/EDIT SHIDA..cari.com.my

Bahan-bahan:

250g tepung high protein – Shida guna 200gm
100g tepung beras – Shida guna 150gm
2 biji putih telur – Shida guna 1 biji telur
100 ml air – tambah 2-3 sudu kecil jika perlu
1 sudu kecil garam
6 sudu besar minyak masak atau secukupnya
sedikit tepung utk taburan

Mee Kuning buatan sendiri
Sumber[ninoZ]cari.com.my

600gm tepung gandum
1 1/2 tsp garam
6 tbsp minyak masak
1 tbsp air abu [alkaline water]
1 cawan air
garam
air utk mencelur
extra tepung utk taburan

ayak tepung ke dalam mangkuk adunan n masukkan garam.
buat lubang kat tgh2nya n tuangkan air+ air abu
gaul rata hingga jadi doh yg kental..
uli doh sampai betul betul sebati
[kalau rajin bior lama sket [ kalau guna food processor or mixer tak secantik uli dgn tgn
sebab those machine guna teknik cut thru n mix]

tabur tepung sket pas tu canai tepung slowly hingga jadik bentuk segi4,
kemudian potong memanjang kepada beberapa bahagian
sediakan noodle machine..
gelekkan mee melalui mesin mi tu start from yg paling tebal hingga lah agak agak
ketebalan mee yg kita nak beberapa kali [to ensure keanjalan mee]..
then bleh lalukan thru mesin memotong doh menjadi juraian mee..
buat hingga habis doh
sediakan air utk mencelur..masukkan garam sket ke dlm air yg direbus plus 2 tbsp minyak.
celur kejap je.. dlm 3-4 minit pastu toskan..
masukkan ke dlm bekas besar n gaulkan dgn balance minyak masak tadi hingga rata..
pastu leh pack mee tu dlm bekas kecil n simpan dlm peti sejuk
siappp!!

Variasi:
kalau nak kaler kuning..leh tambah serbuk kunyit sket kat tepung tu

kalau nak buat mee wantan lak..
resepi sama je tapi tambahkan 6 biji telur n omit minyak
pecahkan telur pastu kacau sket bagi yolks tu rata..tapi jgn pukul..
then campurkan dgn air + air abu..
kacau rata pastu buat mee mcm biasa..
tapi utk nak tabur tu..gunakan tepung ubi
lepas gelek jadi juraian pun dust dgn tepung ubi supaya tak melekat..
tak payah celur..leh terus simpan dlm peti sejuk/freezer
mee wantan lebih halus dari mee kuning..
guna resepi yg sama gak utk buat kulit wantan..
mee wantan yg hijau tu..
masa nak uli campurkan daun bayam yg dah dicelur n cincang/tumbuk halus halus[jgn berair..nanti adunan lembik]

2 comments June 5, 2009

Pages

Categories

Links

Meta

Calendar

November 2017
M T W T F S S
« Jun    
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930  

Posts by Month

Posts by Category